onsdag den 10. november 2010

Opskrift; grovpitabrød




Jeg har i dag bagt grovpitabrød, hvilket varmt kan anbefales. Det er nemt, sundt, mættende, billigt og smager bare så meget bedre end dem, der kan købes i supermarkedet. Med nedenstående opskrift fås 4 pitabrød, hvilket absolut er nok til 2 personer. Hr. Ægtemand er soldat og spiser temmelig godt, men han kunne altså ikke spise mere end to brød!

Du skal bruge:
2 dl. vand
25 g. gær
½ tsk. salt
1 dl. mælk
3 dl. fundkornsmel
4 dl. hvedemel (brug evt. hvid hvedemel)

Sådan gør du:
- Opløs gæren i det lunkne vand.
- Tilsæt salt, mælk og rugmel og rør rundt (skal gerne ligne vælling)
- Lidt efter lidt tilsættes hvedemelet, hvorefter der røres grundigt i et par min.
- Lad dejen hæve i 45 min. et lunt sted (på denne årstid er radiatoren perfekt)
- Form dejen til 4 boller, der kommes på en bageplade med bagepapir.
- Pres bollerne flade, de skal være ca. ½cm. tykke.
- Lad nu brødene efterhæve i 15 min.
- Kommes i en kold ovn, der sættes til 225 grader.
- Bages i 8-10 min.

Det er ligetil at skære brødene op og komme dét fyld i, som man nu engang ønsker! Velbekomme!

7 kommentarer:

  1. Orv de ser lækre ud *savle*
    Den opskrift er hermed gemt og skal bestemt prøves af i nærmeste fremtid... nom nom nom

    SvarSlet
  2. Mums altså! Du skal ikke klage over manglende and, for det her ser SÅ lækkert ud, og jeg kan ikke engang lide tun ;)

    Tak for opskriften!

    SvarSlet
  3. Litzy; De blev super lækre... Så fremover laver jeg dem sku' selv. Det føles også rart at vide, hvad man putter i munden!

    Trine; Hehe, ville nu hellere ha´ haft and! *SS*

    SvarSlet
  4. ORV, hvor ser det lækkert ud!

    SvarSlet
  5. Hjemmebagt ER altså bare bedre! :)

    SvarSlet
  6. Nej hvor ser de lækre ud! Vi skal faktisk ha pitabrød idag, men vil prøve din opskrift næste gang. Hjemmebag smager nu altid bedre.

    SvarSlet
  7. Hey Piger!
    Ja, hjemmebagt er virkelig så meget bedre!!! ;o)
    Så kan varmt anbefale jer at prøve - selvom det selvfølgelig kræver lidt tid!

    SvarSlet

Blog-arkiv