lørdag den 13. november 2010

'Op-ad-bakke-syndrom'

Først og fremmeste vil jeg lige advare om, at jeg er indebrændt og bitter! Nu skal I høre hvorfor! For halvanden uge siden begyndte jeg at hoste, snotte og få feber, hvorfor jeg om aftenen tog til vagtlægen - I ved, 'just-in-case'! Vagtlægen kigger mig i halsen og lytter på mine lunger og diagnosticerer mig med influenza (der skyldes en virusinfektion) og derfor ikke kan behandles medikamentelt. Min eneste mulighed er altså at tage hjem og krybe under dynen i selskab med et par Panodil...

Det tragisk komiske i historien er så, at jeg ikke begynder af få det synderligt bedre på trods af, at det nu er en uge siden, at jeg var hos vagtlægen. Jeg ringer derfor til egen læge og får en tid - I ved, 'just-in-case'! Det kunne jo være... Jeg føler mig ikke sådan syg-syg, men på den anden side, så har jeg det jo heller ikke helt godt. Jeg får hos egen læge taget en priktest i fingeren, der viser et meget forhøjet leukocyttal.

Uddrag af samtalen hos lægen:
Min læge; 'Jamen, Maria - du er syg'.
Mig; A' hvad?
Min læge: 'Ja, du har en bakterieinfektion og når jeg medtænker din hvinende vejrtrækning, vil jeg mene, at du har lungebetændelse'.

Hun lytter med et stetoskop på mine lunger!

Min læge: 'Jep, den er god nok - din lungekapacitet er væsentligt nedsat og jeg kan tydeligt høre, at infektionen er lokaliseret på venstre lunge'.

Mig; 'Aha, så er det jo derfor, at jeg ikke kan få vejret'!

Min læge griner og ryster på hovedet, hvorefter hun udskriver en recept på penicillin!

Hvad lærte jeg så af dette? Jeg burde først og fremmest have vidst, at vagtlægens håndtering af mig som patient var inkompetent, hvorfor jeg skulle have søgt egen læge tidligere i forløbet! Dernæst har jeg da fået bekræftet teorien om, at vagtlæger udøver tvivlsom service - hvis overhovedet nogen! Det er jo spild af tid, både lægens og patientens og jeg tror ikke, at vagtlægen skal gøre sig forhåbninger om, at jeg kommer og besøger ham igen!

12 kommentarer:

  1. Ej, det er sgu for meget!! Hører så mange dårlige historier om vagtlæger :S Jeg håber at lungebetændelsen er på retur :)

    SvarSlet
  2. Tak, Frk. B! Ja, det er utroligt. Og man har jo tiltro til en læge! Nu er jeg sikker på, at jeg nok skal blive rask! ;o)

    SvarSlet
  3. Ej hvor er det irriterende, desværre er jeg slet ikke overrasket, jeg har haft den samme oplevelse, bare med lidt mere akut handling, dvs. samme aften.

    Jeg var en dag fra middag og frem begyndt at få influenza symptomer, smerter i skulder og ryg og feber, men da jeg tager nogle rimelig heftige smertestillende piller, har jeg nok været lidt forskånet.
    Jeg blev eksponentielt dårligere i løbet af eftermidaggen og om aftenen var jeg sikker på at jeg var syg. Kort før sengetid får jeg kulderystelser, svært ved at tale sammenhængende, stærke smerter i venstre side af brystet, nakken og venstre arm (så stærke at jeg faktisk tænker at det må være en blodprop, fordi jeg havde hørt noget om at så blev man lam i den ene side).

    Min kæreste, som dengang er en ret ny kæreste, ringer til vagtlægen som siger at jeg skal tage til egen læge mandag, to døgn senere, men da min kæreste insisterer på at det står meget skidt til, siger han at vi kan da godt prøve at komme forbi om en time, men der er ventetid og han kan sikkert ikke gøre noget.

    Imens ligger jeg og klaprer tænder, taler usammenhængende, ryster og med stærke smerter i ryg, arm og nakke.

    Min kæreste bærer mig ned af trapperne, indpakket i en stor dyne, fra 3. sal og ned i min bil, som han forinden han kørt frem til døren og tændt varmen i, og så kører han mig på skadestuen med det samme.

    Jeg kan ikke huske alt hvad der skete videre, fordi jeg havde over 41 i feber, bare at det hele gik meget hurtigt og jeg blev indlagt på Akut Modtage Afsnit og fik penicilin intravenøst efter en masse undersøgelser.
    At få intravenøs penicilin betød i øvrigt at jeg havde det 90% bedre dagen efter.

    Jeg har med tiden fået det sådan, at hvis jeg oplever der sker noget som jeg føler er akut på den ene eller anden måde, så tager jeg hellere på sygehuset end til vagtlægen (medmindre det er noget jeg ved hvad er og som bare drejer sig om at få en recept på noget eller lignende).

    Jeg ved ikke hvad der sker for vagtlægerne rundt omkring i landet, hvorfor de bliver så inkompetente bare fordi de vagtlæge tjansen, men jeg er 100% insisterende når jeg ringer til dem, jeg tager ikke nej for et svar, og det skal ingen gøre, hvis de kan mærke noget er galt.
    Better safe than sorry.

    Godt at du trods alt fandt ud af det, en lungebetændelse kan jo være rimelig harmløs hvis den blot behandles i tide, men en akut lungebetændelse er livstruende, og sådan noget gambler man altså ikke med - det burde vagtlægen vide.

    Det blev et langt indlæg, men jeg deler din frustration! Så jeg ville bare give rådet videre- tag ikke nej for et svar, lyt til din krop og få en anden mening, enten på skadestuen eller hos egen læge hurtigst muligt hvis du er i tvivl!

    /Mia M
    www.fashionfairytales.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Anonym13/11/10

    Det lyder som en skøn vagtlæge må jeg sige! :)

    Ønsker dig rigtig god bedring;)

    SvarSlet
  5. MiaMaria; Sikke da en forfærdelig historie. Godt, at din kæreste reagerede som han gjorde! Jeg bliver sjældent så syg med høj feber og derfor godtog jeg nok også det, vagtlægen sagde. Jeg var jo ikke super dårlig! Men altså, det er i grunden forfærdeligt, at jeg vores system er så ringe! Og jeg har heldigvis realitetssans nok til at reagere med det samme, når det er akut, som fx den morgen jeg vågner og ikke kan se! Men sådan er alle jo ikke - og har man for stor tiltro til sådan en inkompetent læge, så kan det jo gå rigtig galt. Tænkt, hvis din kæreste havde accepteret dét, han fik at vide. Hvad kunne der ikke være sket med dig? Puha...!

    Fiebendi; Ja, eller noget - ikke? Og tak! ;o)

    SvarSlet
  6. Ej, det var da utroligt. Magen til ligegyldighed eller inkompetence skal man lede længe efter!

    Dog har jeg en historie der er ca. lige så slem.
    En af min kærestes kolleger, en fælles ven, havde nogle grimme sår på sin hånd. der er betændelse i og de gør ondt. En lørdag drengene er på overarbejde begynder der at gå en streg op af hans arm, og kærestes alarmklokker lyder med det samme. De tilkalder portnerne på fabrikken, som tilkalder en ambulance der kører ham på skadestuen. De kan de godt nok ikke gøre noget da, og han må vente på vagtlægen har tid. Han kommer til vagtlæge 5 (!!) timer senere, hvor stregen har flyttet sig en del opad armen, og det viser sig han har blodforgiftning og får en meget skrap pencillinkur med hjem.
    Helt ærligt, dem på skadestuen må da kunne have sendt ham akut et sted hen, blodforgiftning er ikke noget man spøger med. Ellers så skulle ambulancepersonalet ikke have kørt ham derhen, en af delene.
    Jeg syntes det var under al kritik han blev behandlet på den måde. fair nok - hende på skadestuen kan ikke gøre noget nu og her. Men jeg har fået fortalt hun optrådte meget ligegyldigt og det er ikke okay. Han var jo i bund og grund bange for at han skulle dø af det her.

    SvarSlet
  7. Anita; Hold da op! Det er utroligt, at der findes så mange uprofessionelle (fag)folk. Jeg fatter ikke, hvordan de kan sove om natten. I en situation som den du beskriver, skal der dælme reageres!
    Heldigvis endte det jo godt, men alligevel - han må sku' sidde tilbage med en bitter smag i munden!

    SvarSlet
  8. ej hvor irriterende. det er simpelthen for dumt, at du skal spilde så meget tid på at være syg, når du kunne være kommet oven på meget hurtigere, hvis du havde fået den rigtig behandling først gang.

    - og det ser bestemt ikke ud til at du er den eneste. for nogle år siden var jeg hos vagtlægen med meget stærke mavesmerter - som han mente blot var min ægløsning og behandlede mig som om, at jeg var rigtig pyldret. aftenen efter er jeg hos vagtlægen igen med samme stærke mavesmerter og kommer heldigvis ind til en anden læge. det viser sig så, at jeg har en rigtig stor svust i maven, som ligger og trykker på alle mulige andre organer.

    jeg har oplevet at det er en god ide at sige, at man er rigtig utryg, hvis man bliver afvist, når man ringer til vagtlægen - dte har altid hjulpet mig.

    SvarSlet
  9. Det er jo helt vildt med alle de historier, som I kommer med! Der har jo også været en del i nyhederne med disse inkompetente vagtlæger! Det er jo til grin!

    Og Nora, for pokker. En knude i maven? Hvor længe siden er det? Og fik du den fjernet? Er du rask? Undskyld alle de spørgsmål og du skal selvfølgelig kun svare, hvis du har det okay med det!
    Men ja, det er nok bedre at være usikker, som du skriver...!

    SvarSlet
  10. ja, jeg fik den fjernet og er helt rask nu. sødt af dig at spørge. :) synes det er meget foruroligende at den så inkompetent mænd får lov at arbejde som vagtlæge.

    SvarSlet
  11. Jeg må indrømme, at jeg også er stærkt skeptisk over for vagtlæger. Man skal virkelig være insisterende og faktisk helst have diagnosticeret sig selv, inden man snakker med dem. For nogle uger siden fik min kæreste sindssygt ondt i den ene side og ringede til vagtlægen, som mente, at det måtte være en madforgiftning(?!). Det var vi nu begge ret overbeviste om, at det ikke var, så vi tog på skadestuen, og det viste sig at være en nyresten.

    Jeg tror det er ret normalt at få så dårlig service, men det har vel også noget at gøre med, at de får højere løn, hvis de ikke sender folk videre i systemet. Helt hen i hegnet.

    SvarSlet

Blog-arkiv