søndag den 5. december 2010

Julebag

Jul og hjemmebag er i min verden to uadskillelige elementer og jøderkager er min absolutte favorit Tænkte derfor, at jeg ville dele min opskrift med jer!

Du skal bruge:
Dej:
250 g. hvedemel
0,5 tsk. bagepulver
1 tsk. vanillesukker
175 g. smør
1 æg
125 g. sukker

Æg til pensling!

Pynt:
3 spsk. sukker
1 tsk. kanel
Mandelflager

Sådan gør du:
- Mel, bagepulver og vanillesukker blandes sammen i en skål.
- Det kolde smør hakkes i mindre stykker og kommes i melblandingen.
- Æg og sukker røres til en æggesnaps, hvori de resterende ingredienser samles.
- Dejen æltes godt sammen, hvorefter den sættes i køleskabet et par timer - den kan også sagtens overnatte i køleskabet!
- Den afkølede dej rulles ud på bordet og med et glas udstikkes kagerne. Det skal gerne gå lidt tjep, da dejen er lettest at arbejde med, når den er koldt. Ellers klister dejen til bordet.
- Dejkager lægges på en bageplade og pensles med æg.
- Sukker og kanel blandes og drysses herefter på kagerne.
- Mandelstykkerne drysses ligeledes på kagerne.
- Bagetiden er ca. 10 min. ved 200 grader!

Velbekomme!

3 kommentarer:

  1. Mmm, de ser gode ud! :P

    SvarSlet
  2. Mums, jeg fik lyst til lidt guf a la jødekager :-)

    SvarSlet
  3. Mmm... Jødekager er nu en klassiker!

    SvarSlet